Keď dňa 20. 6. 2014 uzavrela Slovenská republika s Európskou komisiou Partnerskú dohodu o
využívaní európskych štrukturálnych a investičných fondov (EŠIF) v rokoch 2014-2020, veľa
potencionálnych prijímateľov hľadalo samostatný OP Vzdelávanie, tak ako naň boli zvyknutí
v programovo období 2007-2013. Avšak v novom programovom období sa OP Vzdelávanie stal
súčasťou OP Ľudské zdroje vo forme prioritnej osi č. 1: Vzdelávanie. Partnerská dohoda takýmto
spôsobom zadefinovala stratégiu a priority pre efektívne a účinné čerpanie investície v objeme viac
ako 2,2 mld. EUR (z toho pre oblasť vzdelávania viac ako 458 mil. EUR).
Poďme sa detailnejšie pozrieť, čo prioritná os č. 1 obsahuje. Aké investičné priority v podobe cieľov
môžeme teda očakávať?
Cieľ: Zníženie a zabránenie predčasného skončenia školskej dochádzky a podporou prístupu ku
kvalitnému predškolskému, základnému a stredoškolskému vzdelávaniu vrátane formálnych,
neformálnych a bežných spôsobov vzdelávania za účelom opätovného začlenenia do
vzdelávania a prípravy.
Pripravenosti detí na prechod na nadväzujúci stupeň vzdelávania, pripravenosti žiaka v základnom a
strednom školstve na jeho budúce pôsobenie na pracovnom trhu, resp. na prechod na nasledujúci
stupeň vzdelávania, a to podporou rovnakého prístupu ku kvalitnému a inkluzívnemu vzdelaniu, je
cieľom aktivít zaradených do tejto investičnej priority. Špecifická pozornosť bude tiež venovaná
zvyšovaniu profesijných kompetencií pedagogických a odborných zamestnancov.
Cieľ: Zvyšovanie významu trhu práce v oblasti systémov vzdelávania a odbornej prípravy,
uľahčovanie prechodu od vzdelávania k zamestnanosti a zlepšovanie systémov odborného
vzdelávania a prípravy a ich kvality, a to aj prostredníctvom mechanizmov na predvídania
zručností, úpravy učebných plánov a vytvárania a rozvoja systémov vzdelávania na pracovisku
vrátane systémov duálneho vzdelávania a učňovského vzdelávania.
Aktivity prispejú k pripravenosti žiaka v odbornom vzdelávaní a príprave na pôsobenie na trhu práce s
dôrazom na uplatňovanie reálneho výkonu praxe u zamestnávateľa. Za týmto účelom sa bude
podporovať aj profesijný rozvoj pedagogických zamestnancov pôsobiacich v odbornom vzdelávaní a
príprave.
Cieľ: Zlepšenie kvality, efektívnosti a prístupu k terciárnemu a ekvivalentnému vzdelávaniu s
cieľom zvýšiť počet študujúcich a úroveň vzdelania, najmä v prípade znevýhodnených skupín.
Stanovený cieľ sa bude napĺňať formou aktivít smerujúcich k zvýšeniu kvality VŠ vzdelávania v súlade
s praxou, a to prostredníctvom podpory výsledkovo – orientovaného vzdelávania. Táto spočíva
predovšetkým v podpore zavádzania profesijne orientovaných študijných programov a štúdia STEM a
IT. Podporovaný bude aj rozvoj ľudských zdrojov vo výskume.
Cieľ: Zlepšenie rovnakého prístupu k celoživotnému vzdelávaniu pre všetky vekové skupiny v
rámci formálneho, neformálneho a bežného vzdelávania, zvyšovania vedomostí, zručností a
spôsobilostí pracovnej sily a podpory flexibilných spôsobov vzdelávania prostredníctvom
usmerňovania pri výbere povolania a potvrdzovania nadobudnutých kompetencií.
Realizáciou aktivít sa sleduje zlepšenie prístupu k celoživotnému vzdelávaniu a participácii na ňom, so
zreteľom na požiadavky praxe.
Štrukturálne fondy a Kohézny fond predstavujú 13, 7 mld. EUR, Európsky poľnohospodársky fond pre
rozvoj vidieka 1,55 mld. EUR a Európsky námorný a rybársky fond 15,8 mil. EUR. Na základe širokého
konsenzu so sociálno-ekonomickými partnermi dokázalo Slovensko predložiť taký návrh Partnerskej
dohody.
Ostatné prioritné osi OP Ľudské zdroje si predstavíme v ďalšom pokračovaní.